Economie & Duurzaamheid
Typography

030 Utrecht Economie - Het aantal fysieke winkels is in Utrecht de afgelopen tien jaar gedaald met zo’n 5%. Het aantal webwinkels is echter nog steeds groeiende en vervijfvoudigde in diezelfde periode.

Sommige branches zijn het meeste geraakt door de overname van internetwinkels. Met name in de dvd- en cd-sector daalde het aantal fysieke winkels enorm, met op de tweede en derde plek de winkels in fotoapparatuur, kinderkleding en computerstores. Dit zijn de producten die mensen het meeste online kopen.  Een vreemde eend in de bijt zijn de telefoonwinkels die met 37,3 procent zijn gestegen in de afgelopen jaren.

Producten waarbij advies nodig is lopen nog redelijk goed in de winkelstraat, zo blijkt ook uit de stijging in het aantal telecom-stores. Het gemak van online bij vele andere producten, met name waarin vaak gratis verzenden en retourneren wordt geboden en de mogelijkheid tot achteraf betalen winnen snel terrein.

Regionale verschillen

Niet elke plaats in Nederland laat dezelfde trend zien en er zijn opvallend grote regionale verschillen. Met name Maastricht, Assen, Emmen en Terneuzen laten een grote daling zien met een afname van het aantal fysieke winkels van meer dan 10 procent. Utrecht valt in de zelfde categorie als Groningen, Haarlem, Nijmegen en Eindhoven met een daling van ongeveer 5 procent. In Almere en Lelystad steeg het aantal winkels daarentegen, en ook behoorlijk tussen de 10,4 en 12,5 procent.

Wat veroorzaakte deze retail meltdown van 2017?

We hebben weer een aantal faillissementen van grote ketens gezien met meer dan 40 winkelsluitingen. Het is niet de recessie, die is voorbij. We zijn weer aan het groeien als Nederland, maar toch kunnen veel fysieke retailers daar niet van profiteren. Wat is er in vredesnaam aan de hand?

De realiteit is dat de totale retailbestedingen gestaag blijven groeien, maar verschillende trends - waaronder de opkomst van e-commerce en het overaanbod van grote winkelcentra hebben gezorgd voor een compleet ander straatbeeld.

Wat zijn de verklaringen hiervoor?

Uitbreiding naar meer categorieën

De eenvoudigste verklaring voor de teloorgang van fysieke winkels is dat een aantal giganten de markt aan het domineren zijn met hun online propositie. Bijna alle Nederlands zitten al in het klantenbestand van Bol.com, we shoppen steeds meer goedkoop bij de Zalando en zelf Amazon, die nog geen Nederlandse variant heeft geïntroduceerd snoept mee van het martkaandeel.

Maar het hele verhaal is groter dan de Amazon en Bol.com. Online winkelen doet het al heel lang goed in categorieën als media en entertainment, een aanbod waarbij je wellicht niet direct het fysieke product hoeft te zien. Maar dankzij eenvoudig retourbeleid is online winkelen goedkoop en gemakkelijk geworden. Eenvoudig en zonder risico's voor miskopen kunnen consumenten nu ook hun kleding online aanschaffen, wat nu de grootste categorie e-commerce is.

De groei van mobiel winkelen

Mobiel winkelen, ooit een pijnlijke ervaring door het in moeten typen van lange rekeningnummers en ontwijken van beeldvullende pop-upadvertenties, is eenvoudiger geworden dankzij apps en mobiele portemonnee. Sinds 2010 is mobiele handel gegroeid van 2 procent van de digitale uitgaven naar 20 procent.

Met name de jongere generatie heeft het mobiel winkelen omarmd. Mensen maakten voorheen verschillende uitstapjes naar een winkel voordat ze een duur item als een bank kochten. Een beetje aftasten, dan nog eens langsgaan om hun favoriete items nog eens te bekijken en er op te gaan zitten, en nog een keer om uiteindelijk die allesbelangrijke beslissing te nemen. Waarschijnlijk deden ze ondertussen in de Woonmall nog allerlei kleine aankopen die ze toevallig op hun pad tegenkwamen. Maar tegenwoordig kunnen veel consumenten al hun voorbereiding online doen, wat betekent dat ze minder door winkelcentra lopen en minder incidentele aankopen doen.

We hebben te veel winkelcentra gebouwd

Parkeren en winkelen in de stad wordt steeds moeilijker. Tegelijkertijd hebben we talloze winkelcentra gebouwd om deze ongemakken te omzeilen. Op het moment dat het goed ging met de retail industrie was dit prima. Er was plek voor de stadgangers, en de mensen die af en toe zo eens een winkelcentrum aandeden

Maar nu met een achteruitlopende markt voor fysieke winkels merken we dat er te veel aanbod is voor te weinig klanten. Het aantal winkelcentra groeide meer dan tweemaal zo snel als de bevolking tussen 1970 en 2015. In goede tijden kon dat uit, de recessie konden veel winkeliers uitzingen, maar het winkelend publiek komt gewoonweg niet meer terug in de getale waarin we dat gewend waren.

Er zal een plek blijven voor de winkel in de stad, we zullen echter allemaal moeten blijven komen en er een gezellige dagje uit van moeten maken.

 

Advertentie

Advertentie ook hier mogelijk!

coolblue

One.com