Economie & Duurzaamheid
Typography

030 Utrecht Economie - Het aantal fysieke winkels is in Utrecht de afgelopen tien jaar gedaald met zo’n 5%. Het aantal webwinkels is echter nog steeds groeiende en vervijfvoudigde in diezelfde periode.

Sommige branches zijn het meeste geraakt door de overname van internetwinkels. Met name in de dvd- en cd-sector daalde het aantal fysieke winkels enorm, met op de tweede en derde plek de winkels in fotoapparatuur, kinderkleding en computerstores. Dit zijn de producten die mensen het meeste online kopen.  Een vreemde eend in de bijt zijn de telefoonwinkels die met 37,3 procent zijn gestegen in de afgelopen jaren.

Producten waarbij advies nodig is lopen nog redelijk goed in de winkelstraat, zo blijkt ook uit de stijging in het aantal telecom-stores. Het gemak van online bij vele andere producten, met name waarin vaak gratis verzenden en retourneren wordt geboden en de mogelijkheid tot achteraf betalen winnen snel terrein.

Regionale verschillen

Niet elke plaats in Nederland laat dezelfde trend zien en er zijn opvallend grote regionale verschillen. Met name Maastricht, Assen, Emmen en Terneuzen laten een grote daling zien met een afname van het aantal fysieke winkels van meer dan 10 procent. Utrecht valt in de zelfde categorie als Groningen, Haarlem, Nijmegen en Eindhoven met een daling van ongeveer 5 procent. In Almere en Lelystad steeg het aantal winkels daarentegen, en ook behoorlijk tussen de 10,4 en 12,5 procent.

Wat veroorzaakte deze retail meltdown van 2017?

We hebben weer een aantal faillissementen van grote ketens gezien met meer dan 40 winkelsluitingen. Het is niet de recessie, die is voorbij. We zijn weer aan het groeien als Nederland, maar toch kunnen veel fysieke retailers daar niet van profiteren. Wat is er in vredesnaam aan de hand?

De realiteit is dat de totale retailbestedingen gestaag blijven groeien, maar verschillende trends - waaronder de opkomst van e-commerce en het overaanbod van grote winkelcentra hebben gezorgd voor een compleet ander straatbeeld.

Wat zijn de verklaringen hiervoor?

Uitbreiding naar meer categorieën

De eenvoudigste verklaring voor de teloorgang van fysieke winkels is dat een aantal giganten de markt aan het domineren zijn met hun online propositie. Bijna alle Nederlands zitten al in het klantenbestand van Bol.com, we shoppen steeds meer goedkoop bij de Zalando en zelf Amazon, die nog geen Nederlandse variant heeft geïntroduceerd snoept mee van het martkaandeel.

Maar het hele verhaal is groter dan de Amazon en Bol.com. Online winkelen doet het al heel lang goed in categorieën als media en entertainment, een aanbod waarbij je wellicht niet direct het fysieke product hoeft te zien. Maar dankzij eenvoudig retourbeleid is online winkelen goedkoop en gemakkelijk geworden. Eenvoudig en zonder risico's voor miskopen kunnen consumenten nu ook hun kleding online aanschaffen, wat nu de grootste categorie e-commerce is.

De groei van mobiel winkelen

Mobiel winkelen, ooit een pijnlijke ervaring door het in moeten typen van lange rekeningnummers en ontwijken van beeldvullende pop-upadvertenties, is eenvoudiger geworden dankzij apps en mobiele portemonnee. Sinds 2010 is mobiele handel gegroeid van 2 procent van de digitale uitgaven naar 20 procent.

Met name de jongere generatie heeft het mobiel winkelen omarmd. Mensen maakten voorheen verschillende uitstapjes naar een winkel voordat ze een duur item als een bank kochten. Een beetje aftasten, dan nog eens langsgaan om hun favoriete items nog eens te bekijken en er op te gaan zitten, en nog een keer om uiteindelijk die allesbelangrijke beslissing te nemen. Waarschijnlijk deden ze ondertussen in de Woonmall nog allerlei kleine aankopen die ze toevallig op hun pad tegenkwamen. Maar tegenwoordig kunnen veel consumenten al hun voorbereiding online doen, wat betekent dat ze minder door winkelcentra lopen en minder incidentele aankopen doen.

We hebben te veel winkelcentra gebouwd

Parkeren en winkelen in de stad wordt steeds moeilijker. Tegelijkertijd hebben we talloze winkelcentra gebouwd om deze ongemakken te omzeilen. Op het moment dat het goed ging met de retail industrie was dit prima. Er was plek voor de stadgangers, en de mensen die af en toe zo eens een winkelcentrum aandeden

Maar nu met een achteruitlopende markt voor fysieke winkels merken we dat er te veel aanbod is voor te weinig klanten. Het aantal winkelcentra groeide meer dan tweemaal zo snel als de bevolking tussen 1970 en 2015. In goede tijden kon dat uit, de recessie konden veel winkeliers uitzingen, maar het winkelend publiek komt gewoonweg niet meer terug in de getale waarin we dat gewend waren.

Er zal een plek blijven voor de winkel in de stad, we zullen echter allemaal moeten blijven komen en er een gezellige dagje uit van moeten maken.

 

Wethouder Anke Klein en leerlingen basisschool planten een boom

030 Utrecht Duurzaamheid - Op vrijdag 29 maart vindt in het Hieronymusplantsoen een bijzondere boomplanting plaats. In dit deel van het Zocherpark wordt een Pinus nigra, een wintergroene naaldboom geplaatst. De boomplanting vindt plaats in het kader van de Open Tuinendag Utrecht om aandacht te vragen voor monumentaal groen in de binnenstad.

Lees meer...

030 Utrecht Economie - Cor Jansen start per 1 maart 2019 als directeur-bestuurder van Utrecht Marketing. Hij volgt daarmee Rijk van Ark op die de functie sinds 1 januari 2017 bekleedt. 

Lees meer...

030 Utrecht Opleiding : Het Gezondheidszorg College van ROC Midden Nederland voert in januari 2019 een extra startmoment in voor de opleiding Verpleegkunde in Utrecht. Deze niveau 4 mbo-opleiding leidt verpleegkundigen op die meteen aan de slag kunnen in verpleeghuizen, verzorgingstehuizen, in de thuiszorg en in ziekenhuizen.

Lees meer...

Persbericht

030Utrecht Economie - Het ziet ernaar uit dat de Uithoflijn op 29 juli van dit jaar in gebruik wordt genomen. De gemeente houdt nog wel een slag om de arm omdat er nog proefritten en werkzaamheden rond het spoor zijn. Deze datum zou ‘slechts’ een half jaar later dan de oorspronkelijke planning zijn.

Lees meer...

Oranje Fonds laat zien hoe mensen voor elkaar klaarstaan

Foto: ©Oranje Fonds - Remko de Waal.

Lees meer...

030 Houten Houten - Achttien kandidaten hebben gereageerd op de burgemeestersvacature in de gemeente Houten, 4 vrouwen en 14 mannen.

Lees meer...

Foto: Robert Oosterbroek

030 Utrecht Cultuur - Een boekenkast van zo’n 10 meter hoog. Wat wil je nog meer. Als boekenliefhebber droom je hiervan, hoewel natuurlijk 10 meter wel erg hoog is. Dan maar genieten van de boekenkast die door Utrechtse kunstenaars JanIsDeMan en Deef Feed is gemaakt en de gevel verfraait van een woongebouw op de hoek van de Mimosastraat en de Amsterdamsestraatweg.

Lees meer...

030 Utrecht Cultuur - Maatschappelijk-cultureel podium De Kargadoor viert in 2019 haar 60-jarig bestaan met een jubileumjaar met themamaanden en nieuwe programmering. Vrijdag 8 februari wordt het jubileum officieel geopend door Wethouder van Cultuur Anke Klein en slaat de stichting een nieuwe weg in, geïnspireerd door herontdekte waarden.

Lees meer...

030 Utrecht Cultuur - Het Centraal Museum Utrecht heeft op 30 januari 2019 in New York op een veiling bij Sotheby’s het kunstwerk De bruiloft van Cupido en Psyche van de Utrechtse schilder Joachim Wtewael verworven. Het betreft een werk in olieverf op koper uit circa 1601/03 van 15,5 x 20,5 centimeter. Een klein mythologisch werk op koper van Wtewael stond al sinds 1933 op de verlanglijst van het museum. Het werk werd afgehamerd op 5 miljoen dollar. De aankoop werd mede mogelijk gemaakt door de Vereniging Rembrandt, het Mondriaan Fonds en het Nationaal Aankoopfonds van het ministerie van OCW. Johnny van Haeften, kunsthandelaar gespecialiseerd in oude meesters, heeft namens het Centraal Museum de bieding verricht.

Lees meer...

030 Utrecht Gezondheid -  Op het station Utrecht Centraal komt van 20 tot 25 november een pop-up store met condooms die je ter plekke kunt passen. Dit is een initiatief van Soa Aids Nederland die probeert het condoom als voorbehoedsmiddel meer onder de aandacht te brengen.

Lees meer...

030 Utrecht Hobby -Ervaar samen met andere League-fans de actie en energie van de wereldfinale van League of Legends op groot scherm en in verbluffende high-definition. Kinepolis Jaarbeurs Utrecht vertoont het mega-event 3 november live in de bioscoop!

Lees meer...

030 Utrecht Sport - Na de succesvolle eerste editie keert de Utrecht Urban Trail op zondag 10 juni terug met een gloednieuw parcours.

Lees meer...

Drogisterij

Merchandise NL Magazine

Mediamarkt