Opening van BOX1 in winkelcentrum Nova
Economie & Duurzaamheid & Educatie
Typography

030 Utrecht Economie Duurzaamheid Educatie -- Studenten van de opleiding ‘Ondernemer Retail E-business’ aan het Business & Administration College (B&A) van ROC Midden Nederland zijn een pop-up store, BOX 1, gestart in Kanaleneiland. De winkel werd vrijdagmiddag feestelijk geopend door Henk Schotpoort, directeur van dat college. 

In de store zijn onder meer producten te vinden die ontwikkeld of ingekocht zijn door studenten van het B&A college of gemaakt zijn door lokale ondernemers uit de buurt. Met dit initiatief wil ROC Midden Nederland ‘levensecht leren’ bevorderen.

Levensecht

Karolien Noort, docent van de opleiding Ondernemer Retail E-business: “Ik speelde al langer met het idee om studenten een winkel op te laten zetten. Gelukkig denkt ROC Midden Nederland op eenzelfde wijze over levensecht leren. Want hoe leuk en goed is het om echt te ervaren wat het betekent om een winkel op te zetten en de producten te presenteren? In plaats van alleen maar les in een lokaal te krijgen over hoe je dat zou moeten doen.” Eskill van den Berg, een van de ondernemende studenten van BOX 1: “Ja, dit is wel echt anders dan met je neus in de boeken. We hebben nu een winkel in een echt winkelcentrum (Nova in Kanaleneiland, red.). De reacties op de winkel van de eerste bezoekers en de andere winkeliers van het winkelcentrum waren in ieder geval hartverwarmend. We hebben er echt zin in om hier een succes van te maken!”

Van webshop naar fysieke winkel

Eerder waren de tweedejaars studenten van het B&A College al een webshop gestart, box1store.nl. Nu is daar dus een echte fysieke winkel aan toegevoegd. Tijdens de opening, waarbij door coronamaatregelen een beperkt aantal mensen aanwezig mocht zijn, konden bezoekers het aanbod van de winkel bewonderen. Yassine Hamdi, student aan de opleiding Ondernemer Retail E-business: “In de winkel vind je voor elk wat wils: van een duurzame drinkfles tot een luchtbevochtiger. Het aanbod bestaat verder uit producten die wij, studenten van B&A, zelf ontwikkelden. Denk aan mooie kaarten en handgemaakte zeep. Maar ook artikelen die zijn gemaakt door ondernemende mensen uit de buurt. Met een goed product krijg je bij ons een schap in de winkel, dat schap noemen we een box. Vandaar de naam Box 1.” ROC Midden Nederland wil van betekenis zijn voor ondernemers en buurtbewoners. Het aanbieden van de schapruimte  was een belangrijk vertrekpunt voor de school.

Etalage voor opleidingen

De studenten staan er uiteraard niet alleen voor. Vanuit ROC Midden Nederland is er intensieve begeleiding. Dat dit initiatief in de toekomst navolging krijgt, daarvan is Karolien Noort overtuigd: “Het is een goede manier om snel te leren in de praktijk. Daarbij kunnen we met deze winkel op een hele nieuwe manier onze opleidingen promoten. Het is ‘de ideale etalage’. Kijk, je kunt naar een open dag gaan. Dat raad ik je ook zeker aan. Maar hoe mooi is het dat je straks in deze winkel producten kunt kopen die studenten van verschillende colleges maken? Bijvoorbeeld heerlijke maaltijden van studenten van ons Horeca & Toerisme College, vintage beklede meubels van het Bouw en Interieur College, dansles van studenten van ons Creative College… Enfin, het smaakt naar meer!”