Politiek & Maatschappij
Typography

030 Utrecht Maatschapij – Vanaf januari 2020 kunnen bewoners van Utrecht zelf beslissen of ze reclame en huis-aan-huisbladen in hun brievenbus willen ontvangen. Daarvoor heeft men een ja-ja-sticker in het leven geroepen.

Huidige beleid
Tot op heden kan men met behulp van een sticker aangeven of men wel of geen foldermateriaal in de bus wil ontvangen. Bij een ‘nee-nee-sticker’ ontvang je niets meer en bij een ‘nee-ja-sticker’ geeft men te kennen deze informatie juist wel te willen ontvangen. Ca 48% van de Utrechtse huishoudens heeft géén sticker, 24% heeft een ‘nee-ja-sticker’ en 28% een ‘nee-nee-sticker’. Verder heeft men de mogelijkheid om je via ‘Postfilter’ volledig te laten uitschrijven voor ontvangst van geadresseerde reclamepost.

Toekomstig beleid
In het nieuwe systeem dat op 1 januari 2020 doorgang vindt, moeten bewoners middels een ‘ja-ja-sticker’ op hun brievenbus aangeven dat men graag ongeadresseerd drukwerk en huis-aan-huisbladen wil ontvangen. Toch blijven ook de ‘nee-ja-sticker’ en de ‘nee-nee-sticker’ , waarbij de ‘nee-nee-sticker’ dezelfde betekenis als helemaal geen sticker. De ‘ja-ja-sticker’ is vanaf 1 december a.s. te verkrijgen op het Stadskantoor en op de verschillende wijkbureaus.

Waarom een nieuw stickerbeleid?
Het nieuwe beleid is gebaseerd op een milieumotie van de Partij voor de Dieren, GroenLinks en de ChristenUnie. Enige maanden geleden is het uitgewerkte plan aangenomen in de gemeenteraad.  Het doel is besparing van papier, inkt en brandstof nodig voor productie en verspreiding van grote hoeveelheden, en soms ook ongewenst  drukwerk. Uit een enquête blijkt dat veel bewoners geen ‘ja-ja-sticker’ zullen nemen, zodat ongewenst drukwerk met veelal overtollig veel veredelde reclame, niet meer wordt bezorgd. Uit diezelfde enquête blijkt dat ca 39% ongewenst drukwerk direct in de prullenbak gooit. Met het nieuwe beleid kan jaarlijks ongeveer 2 miljoen kg papier (zo’n 13 kg per adres) worden bespaard.

Doodsteek voor adverteerders
Als er geen huis-aan-huisbladen en andere ongewenst foldermateriaal meer wordt bezorgd, is dat een forse tegenvaller voor de kleinere lokale adverteerders die zich geen grote advertenties in grote bladen kunnen veroorloven. Het is ook de doodsteek voor de huis-aan-huisbladen zelf die tenslotte voor het overgrote deel afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten. In Amsterdam werd echter in 2018 de ja-ja-sticker ingevoerd maar heeft alleen betrekking op reclamedrukwerk. Utrecht heeft besloten dit beleid te volgen, maar gaat met haar nieuwe beleid dus nog een forse stap verder dan in Amsterdam.De gemeente isvan mening dat veel informatie online te vinden is en dat zij met dit nieuwe beleid een forse bijdrage levert aan het milieu.

Uitzonderingen
De gemeente maakt wel een uitzondering voor puur informatieve berichten die van belang zijn voor de diverse wijken en waar de bevolking geïnformeerd dient te worden over bijvoorbeeld lokale werkzaamheden, berichten van energiebedrijven, wijkkranten die geen winstoogmerk hebben en politieke of religieuze pamfletten. Die mogen gewoon nog in de bus van elke Utrechtenaar belanden.

030 Nieuwegein- Stichting De Schone Stad organiseert weer schone activiteiten tijdens de Nationale Sportweek. Een debuut is dit jaar de zwerfafvalmascotte. Stacy uit Nieuwegein wint de ontwerpwedstrijd en introduceert Prullie de Prullenbak. 

Lees meer...

030 Utrecht Medisch- UMC Utrecht gaat als eerste, academische ziekenhuis naar een circulaire verwerking van biomedisch afval. Het ziekenhuis start deze week met SimpleComply een pilot. ,,De verwerking van afval is te kostbaar en daar gaan we wat aan doen."

Lees meer...

030 Utrecht Duurzaamheid-Er reist deze maand een hele grote scheurkalender door Utrecht. Eva Bullens en Sanne Bloem laten Utrecht duurzame initiatieven zien. Ze gaan op pad met hun zelfgemaakte kalender en vieren het 5-jarig bestaan van de Global Goals.

Lees meer...

030 Zeist Maatschappij- Domino Day keert niet terug op televisie. Voor Michael uit Zeist de reden om zelf aan de slag te gaan. In zijn sportschool gaat hij proberen om een record aantal dominostenen neer te zetten. ,,Ik heb ruimte genoeg: dus het gaat groots worden.”

Lees meer...

030 Utrecht Maatschappij- Of iemand nu zijn ov-kaart is verloren, op zoek is naar een evenement of wil weten wat er in de stad bijgebouwd wordt. De populaire Facebookpagina UTRECHT! geeft het antwoord. 030Magazine gaat in gesprek met beheerder Tessa Heerschop over de grootste nieuwspagina van de Domstad.

Lees meer...

030 Utrecht Maatschappij & Politiek – Als voetganger is het even wennen aan alle nieuwe regels in de binnenstad van Utrecht. Het gaat niet vanzelfsprekend: de verkeersregelaars moeten regelmatig ingrijpen.

Lees meer...

030 Utrecht Cultuur- Het Centraal Museum neemt je mee terug in de Utrechtse geschiedenis en opent op zaterdag 12 september De ommuurde stad. Een tentoonstelling over de stadsverdediging van Utrecht.

Lees meer...

030 Utrecht Cultuur- Ondanks de vele onzekerheden gaat de Open Monumentendag dit jaar gewoon door. Er zijn op zaterdag 12 september meer dan veertig Utrechtse monumenten te bewonderen. 

Lees meer...

030 Utrecht Culinair-Het waren een paar bloedstollende weken, maar de winnaar van de eerste editie van de 030 Pizza Contest is bekend. Niemand minder dan PizzArt gaat er met de titel vandoor. 

Lees meer...

030 Utrecht Muziek - Steeds meer Utrechters willen gitaarspelen. De lesavonden bij Guitar Factory aan de Gruttersdijk zitten bomvol. 030Magazine brengt een bezoekje aan de groeiende gitaarschool. 

Lees meer...

030 Utrecht Gezondheid- Vergeet acupunctuur en homeopathie: cupping is de nieuwe tak binnen de alternatieve geneeswijze. Tijdens deze traditionele Chinese massage worden er vacuümcups op je huid geplaatst, waardoor er een soort zuidnap-effect ontstaat. Dit zou de doorbloeding stimuleren, energiebanen laten vrijkomen en de spierblokkades opheffen. Kwakzalverij of niet? Tijd om het uit te proberen. 

Lees meer...

030 Utrecht Sport & Lifestyle - FC Utrecht bestaat deze zomer vijftig jaar maar onderging een vreemd jubileum. De grootse feestplannen gingen verloren door het coronavirus. Er heerste een doodse stilte in Stadion Galgenwaard.

Lees meer...

Drogisterij

Merchandise NL Magazine

Mediamarkt